Nasze łodzie
Kilka słów o łodziach
Jednostki, na których pływamy, powstały w nawiązaniu do historii i tradycji polskiej żeglugi wiślanej, która jeszcze po II-ej wojnie światowej funkcjonowała na naszej rzece. Drewniane łodzie wykorzystywane były do przewozu towarów, wydobywania piasku i transportu zwierząt na drugi brzeg. To właśnie dzięki tym łodziom wyławiano pierwsze „skarby szwedzkie” z dna Wisły. Znane były również z przejażdżek po Wiśle lub przeprawiały mieszkańców między brzegami (przed odbudową mostów).
Obecnie widok batów, kryp, galarów powraca na Wisłę. Powstało wiele jednostek, które zostały zbudowane według oryginalnych wzorów wykonanych przez starszych i młodszych szkutników.
Bat "Zygmunt"
Fundacja posiada łódź typu bat, o wdzięcznej nazwie “Zygmunt”. Klimat starej, drewnianej łódki, otwarta przestrzeń dookoła, duża stabilność dzięki płaskiemu dnu oraz swoboda na pokładzie, to tylko kilka z jej wielu atutów. Tradycyjny bat jest statkiem utrzymującym historyczny charakter łodzi wiślanej.
Bat “Zygmunt” został zbudowany w Basonii w 2013 roku, przez młodego szkutnika Mateusza Tabakę. Łódź została zamówiona przez proboszcza parafii św. Zygmunta ze Słomczyna, na pierwszą pielgrzymkę rzeczną z Gassów do Płocka, po relikwię świętego. Stąd nazwa łodzi – “Zygmunt”.
W roku 2015 nasz “Zygmunt” był jedną z kilkunastu jednostek reprezentującą rzekę Wisłę na festiwalu Loary we Francji.
Rok później bat był jednym z reprezentantów środowiska warszawskiego na festiwalu w Toruniu, otwierającym obchody “Roku Rzeki Wisły”. Była to inscenizacja II-ego Pokoju Toruńskiego oraz bitwy wiślanej pomiędzy flisakami a krzyżakami.
Natomiast w 2017 odbyliśmy flis w ramach „Roku Rzeki Wisły” od Sandomierza do Włocławka (w ramach inicjatywy o nazwie „Obywatel rzeki Wisły”), a później przez Ciechocinek do Torunia biorąc udział w „Festiwalu Wisły”.
Na skutek działania niepożądanego dla drewna nasza łódź musiała odejść na emeryturę i w tej chwili można ją oglądać jako piaskownice w międzywalu w okolicy Tarchomina. Ustąpiła miejsca dla nowej jednostki o tej samej nazwie, troszkę nawiązującą do łodzi francuskich. Zbudowana w 2021 roku przez Dominika Wichmana
Nasza jednostka jest zarejestrowana jako tzw. jacht komercyjny i posiada wszelkie zgody na komercyjne pływanie (zabiera 12 osób plus sternik). Sternik jest uprawniony do prowadzenia statku.
Bat “Zygmunt” ma 12 metrów długości i 2 metry szerokości.
Byk "Olęder"
Pierwszy taki rodzaj drewnianej tradycyjnej łodzi na Wiśle w Warszawie. Byk zbudowany na pięciolecie fundacji Dom Wisły przez Dominika Wichmana.
Zwodowany 4 mają 2018r na nowo odremontowanej pochylni na Czerniakowie, był pierwszą jednostką zwodowaną na wózkach pochylni.
Byczenie się na Wiśle nabiera nowego znaczenia, leżaki na pokładzie i duża przestrzeń służą do totalnego relaksu i….byczenia się podczas rejsów. To właśnie na byku odbywa się wiele dalszych rejsów poza stolicę, to na byku odbywają się małe koncerty, nagrania filmowe i muzyczne jak na drewnianą jednostkę, miejsca jest dość sporo.
Byk “Olęder” ma 12m długości i 3,2m szerokości, posiada zadaszenie przed słońcem i deszczem, duży otwarty pokład, oraz możliwość wjazdu rowerom wózkom, w tym inwalidzkim.
Podczas dłuższych wypraw w tym pikniki na pokładzie jest możliwość zrobienia kawy herbaty, przygotowania posiłku. mamy kratkę grillową, kociołek, patyki na kiełbaski
Podczas rejsu, dla pasażerów dostępne są parasole (w razie nagłego opadu deszczu lub upalnego słońca) oraz koce (chłodne dni). W trosce o wygodę naszych gości zadbaliśmy o możliwość skorzystania z głośnika bezprzewodowego, lornetki czy poduszki. Na dłuższe wyprawy i pikniki zabieramy ze sobą stolik, kociołek z rusztem, patyki na kiełbaski,czajnik i termos do gorących napojów.
Dla Waszego bezpieczeństwa oraz z wynikających przepisów na pokładzie znajduje się komplet kapoków dla wszystkich, kolo ratunkowe i rzutka.
Copyright © 2021 Taxi Wisła Zmajstrował: soulman